Beelddenken

“Een beelddenker kan de lesstof alleen onthouden als hij het daadwerkelijk begrijpt.
Het ‘waarom’ is erg belangrijk”

Mensen die informatie verwerken vanuit een leerproces zijn globaal in 3 groepen te verdelen:

  1. Woorddenkers: mensen die in woorden denken
  2. Een grote groep ondergewaardeerde leerlingen heeft juist een bijzondere gave: het zijn beelddenkers. Zij denken niet in woorden, maar in beelden. Daarom wordt het lesmateriaal vaak niet begrepen en onthouden.
  3. Een combinatie van woord- en beelddenken

Vaak hebben beelddenkers een leerachterstand of wordt gedacht aan dyslexie. 
Bijles helpt niet of nauwelijks omdat er dan nog meer schoolwerk op ‘foute’ wijze wordt aangeboden.
Ook volwassenen kunnen beelddenkers zijn, waardoor ze vast kunnen lopen in hun werk met planning, organisatie, het leiden of volgen van vergaderingen of bij het geven van presentaties.

Een andere vertaalslag kan helpen!

Bij kinderen/jongeren beelddenken stoel

Het is belangrijk om altijd eerst te horen hoe een kind/jongere leerproblemen ervaart. D.m.v. “een praatpapier” wordt visueel gemaakt wat er goed en minder goed loopt. Daarna gaat de leerling zelf aanpakken uitleggen van waaruit hij werkt en denkt. Daardoor wordt vaak als snel duidelijk waar de problematieke liggen.

Aanpak bij individuele leerlingen
SPRING!
werkt altijd op maat en kan putten uit diverse aanpakken die passen bij de vragen.
Een mogelijke methode die daarbij kan worden ingezet is: “Ik leer anders’ . Hierbij wordt de lesstof vertaalt vanuit een beelddenker.
Op de site www.ikleeranders.nl staan “verhalen uit de praktijk” van ouders en leerlingen.

Het is geschikt voor leerlingen die problemen hebben met: 
* Taal: spellen en lezen
* Rekenen: tafels, plus en min sommen, klok kijken
* Onthouden van informatie
* Concentratie: snel afgeleid
* planning en organisatie

Bij volwassenen
Hoe kunnen we orde aanbrengen in de chaos?

Mindmappen kan helpen!
Dit is een manier die kan helpen bij voorbereidingen van presentaties, vergaderingen, lesvoorbereidingen.

beelddenken volwassen

SPRING! Coaching&Training verzorgt workshops en trainingen op scholen, buurtcentra, bibliotheken en op locatie.

Een workshop bestaat uit een voorlichting en uitleg over beelddenken.Ook wordt uitleg gegeven hoe het eventueel toepasbaar te maken op groepsniveau.
Dit is een brede kennismaking met “Wat is Beelddenken?”
Afhankelijk van de deelnemers wordt de workshop op maat gemaakt:
Wat komt de deelnemers halen en wat kan SPRING! daarin brengen!

In een training voor docenten, leerkrachten, ouders en iedereen die met kinderen/jongeren werkt, wordt er gebruik gemaakt van een reader/werkboek.
Eerst krijgt u een algemene interactieve presentatie over Beelddenken.
Daarna gaat u ervaren hoe lesstof op een andere manier aangeleerd kan worden en informatie wordt verwerkt.
Er kan ook gekeken worden met de teamleden naar de toepasbaarheid binnen de visie van de school. Zo kan er een doorgaande leerlijn plaatsvinden.

Workshop of training binnen een bedrijf
Wat is Beelddenken?
Hoe kunt u kwaliteiten en competenties vergroten op individuele basis en binnen teamverband?

Trainingen en workshops worden verzorgd door heel Nederland. Informeer!

Is uw interesse gewekt?
Wilt u meer weten over de kosten en mogelijkheden?
Neem dan contact op met Désirée Brugmans:
Telefoon         06 403 190 25
E-mail             info@coaching-spring.nl