Executieve functies (EF)

Wat zijn dat?

We staan er -gelukkig- niet altijd bij stil…
Het doorlopen van een gewone dag vraagt om enorm veel planning, keuzes maken, beoordelen van plannen en keuzes en op basis daarvan doelgericht handelen. Ook voor kinderen geldt dit al: een middagje vrij spelen vraagt om een hoop plannen en nadenken. En dat is voor kinderen soms best nog heel lastig.

Bij dit plannen en beslissen wat we gaan doen en hoe we dit gaan doen komen een hoop verschillende vaardigheden kijken. Al deze vaardigheden bij elkaar worden de executieve functies genoemd. 

Kinderen die altijd alles vergeten, hun huiswerk niet kunnen plannen, moeite hebben om aan hun taak te beginnen of af te maken, al snel afdwalen met hun gedachten….
Bij deze kinderen zijn de executieve functies minder ontwikkeld.

Leerlingen met zwakke executieve functies begrijpen heel vaak het ‘WAT’, maar worstelen met het ‘HOE’.

Voor wie?

Voor iedereen die inzicht wil krijgen in wat de invloed van executieve functies is in het dagelijks leven en wat het betekent voor je lesgeven.

Doel

Stimuleren van executieve functies in de klas

Stoppen, denken en dan pas doen. Orde en netheid behouden. Een plan maken om een opdracht op te lossen. Meervoudige opdrachten correct uitvoeren. Omgaan met verandering. Om dit gedrag te reguleren hebben we onze executieve functies nodig.
Tijdens deze workshop krijg je een beter zicht op welke vaardigheden behoren tot het executief functioneren. Daarnaast leer je over de link tussen executieve functies en leerstoornissen. Ook krijg je handvaten om het executief functioneren te stimuleren in de klas.

Programma

Aan bod komen de volgende onderwerpen:

  • Wat zijn executieve functies?
  • Verband tussen executief functioneren en leerstoornissen
  • Handvatten voor het geven van instructie en klassenmanagement
  • Handvatten voor zelfstandig werken en planning en organisatie van de leerling
  • Hoe kan je helpen? Aan de hand van concrete casussen worden voorbeelden gegeven voor elke executieve functie om oplossingen te bieden voor het kind in de klas
  • Methode “Beter bij de Les”

Wat levert het je op?

  • Inzicht in wat zijn executieve functies.
  • Meer kennis over de noodzakelijke vaardigheden van leerlingen om tot leren te komen
  • Je leert te kijken naar de oorzaak waardoor leerlingen niet presteren zoals je op grond van hun capaciteiten zou verwachten
  • Praktische handvatten voor in de klas: wat zie je en wat doe je?

Praktische informatie

Trainer : Désirée Brugmans, SPRING! Coaching & Training

  • Professionaliseringsuren: 4 uur
  • Aantal personen: 4-12
  • Er wordt gewerkt met een reader
  • Datum en tijd in overleg.

Vertel mij meer.
Ik ontvang graag meer informatie.

Of bel: 06 403 190 25  (Désirée Brugmans)

Een klantspecifieke en/of in-company training is ook mogelijk.